اسباببازیهای آموزشی برای بچههای سن مدرسه اغلب حاوی یک پازل، تکنیک حل مسئله یا گزارههای ریاضی هستند. اغلب اسباببازیهایی که برای مخاطبان مسنتر، مانند نوجوانان یا بزرگسالان طراحی میشوند، مفاهیم پیشرفتهای را نشان میدهند.
همه نیسان اسباب بازی اسپرت برای همه سنین کودکان مناسب نیستند. حتی برخی از اسباببازیهایی که برای یک محدوده سنی خاص به بازار عرضه میشوند، حتی میتوانند به رشد کودکان در آن محدوده آسیب بزنند.
مانند زمانی که برای مثال اسباببازیهایی که برای دختران جوان در نظر گرفته شدهاند به مشکل مداوم جنسیسازی دختران در فرهنگ غربی کمک میکنند.
یک مطالعه نشان داد که عرضه اسباببازیهای کمتر در محیط به کودکان نوپا اجازه میدهد تا تمرکز بهتری برای کشف و بازی خلاقانهتر داشته باشند. بنابراین ارائه چهار اسباب بازی به جای شانزده اسباب بازی پیشنهاد می شود.
مطالعه دیگری که توسط جفری تراویک اسمیت انجام شد، روی 60 کودک مختلف سه تا چهار ساله انجام شد و آنها را در حال بازی با 9 اسباببازی مختلف مشاهده کرد که بهترین اسباببازیها برای رشد هستند.
آنها اجازه داشتند در یک محیط معمولی، یک کلاس پیش دبستانی، با اسباببازیها بازی کنند، که اجازه میدهد نتایج در مقایسه با تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه معتبرتر باشد.
سپس محققان کیفیت بازی کودکان را با هر اسباب بازی بر اساس عواملی مانند یادگیری، حل مسئله، کنجکاوی، خلاقیت، تخیل و تعامل با همسالان اندازه گیری کردند.
نتایج نشان داد که پسران معمولاً نمرات بالاتری را برای کیفیت کلی بازی نسبت به دختران دریافت میکنند و اسباببازیهایی که بهترین کیفیت بازی را داشتند، اسباببازیهایی بودند که بهعنوان خنثیترین جنسیت شناخته میشدند، مانند بلوکهای ساختمانی و آجرها به همراه قطعات مدلسازی افراد. Trawick-Smith سپس به این نتیجه رسید که این مطالعه تمرکز بر اسباب بازی هایی را تشویق می کند که برای هر دو جنس مفید هستند تا تعادل بهتری ایجاد شود.